Znamy pierwsze wydarzenia Ars Independent 2018

Nadszedł czas odkryć pierwsze programowe karty multimedialnego festiwalu Ars Independent 2018! Do nabycia są też już karnety w promocyjnej przedsprzedaży.

Tegoroczna odsłona tego katowickiego festiwalu filmu, animacji, gier wideo i wideoklipu odbędzie się tym razem od 25 do 30 września. Przez 6 dni podczas ponad 40 wydarzeń odkrywać będziemy najróżniejsze oblicza współczesnej kultury audiowizualnej. Jak co roku odwiedzimy: Katowice Miasto Ogrodów, kina studyjne Rialto, Światowid i Kosmos, Akademię Sztuk Pięknych oraz festiwalową klubokawiarnię Drzwi Zwane Koniem.

W przedsprzedaży (tylko do 31 lipca w promocyjnej cenie 60 PLN) czekają już festiwalowe karnety. Dostępne są do nabycia online w sklepie arsindependent.pl oraz na platformie Bilety24.

Kolejne festiwalowe wydarzenia poznamy 1 sierpnia; wówczas też w sprzedaży dostępna będzie pula karnetów za 80 PLN. Pełne kalendarium programowe ujawnione zostanie 11 września, wraz z regularną sprzedażą karnetów (100 PLN) oraz biletów na poszczególne wydarzenia (13 PLN).

Poznaliśmy już kilka pierwszych pozakonkursowych wydarzeń festiwalu. Co w tym roku czekać będzie na nas w Katowicach?

FILM
Konkurs Czarny Koń Filmu to jak zawsze 6 pełnometrażowych filmów debiutujących reżyserek i reżyserów. Nagrodę – statuetkę i tytuł Czarnego Konia oraz 500 EUR – w tym i pozostałych konkursach przyzna festiwalowa publiczność. Nominowane tytuły poznamy we wrześniu.

„Bohaterowie zmieniają twarze, imiona i nazwiska. Tylko jedna rzecz łączy ten filmowy patchwork – miłość” – zdradza Matylda Badera, koordynatorka festiwalowego programu. O czym mowa? „Ladies & Gentlemen: Final Cut” (2012) György’a Pálfiego to majstersztyk „found footage”. Fragmenty z blisko 500 filmów – od „Siedmiu samurajów”, przez „Czy leci z nami pilot?”, po serialowe „Twin Peaks” – składają się nie tylko na imponujący kinofilski hołd, ale również bezkompromisową implementację idei kultury mash-upu. Na Ars Independent film ten zobaczymy z autorską muzyką na żywo, skomponowaną specjalnie na festiwal przez katowickie trio Bękarty Bacha.

W corocznej sekcji dokumentów i filmów muzycznych Miasto Muzyki tym razem przyjrzymy się klasycznym produkcjom. W programie m.in. „Bird” (1988) Clinta Eastwooda, oddający sylwetkę Charlesa Parkera – genialnego amerykańskiego saksofonisty i prekursora bebopu. W narkotycznym transie i alkoholowych oparach mierzył się z własnymi demonami, z jednej strony rewolucjonizując jazz, z drugiej – zmierzając niestety ku nieuchronnej, przedwczesnej śmierci.

ANIMACJA
W trzech konkursowych setach Czarnego Konia Animacji zobaczymy około 30 krótkometrażowych filmów animowanych. Tradycyjnie będzie to nietuzinkowy przegląd wyobraźni młodych twórców i przeróżnych kresek, jakie zna dzisiejsza animacja.

Stop!Motion! przypomni nam o istnieniu animacji poklatkowej. Ta zdawałoby się wymarła w cyfrowej dobie technika jak się okazuje trzyma się mocno w swojej niszy. Bohaterowie przeglądu „stają w obliczu nieoczekiwanego” – jak pisze Gaba Palicka, kuratorka animacji na Ars Independent. Do tego samego zapraszamy festiwalową publikę, odkrywając na nowo stop motion.

GRY WIDEO
W galeriach Katowice Miasto Ogrodów czekać na nas będzie interaktywna wystawa Czarnych Koni Gier Wideo. 7 tytułów, w które zagramy w tym roku bez wątpienia wywróci nasze myślenie o dzisiejszych grach (i nie-grach).

Wyruszymy też w podróż Od Marienbadu do Novigradu, przez historię polskich gier wideo i gier wideo w Polsce. „Marienbad” – przez Bartka Kluskę uznany za pierwszą polską grę – cofnie nas w czasie do roku 1962. Od wrocławskich zakładów Elwro (gdzie na komputerze Odra 1003 Witold Podgórski napisał „Marienbad”), do wizyty w Wolnym Mieście Novigrad (w którym rozgrywa się akcja „Wiedźmina 3: Dziki Gon”), nieśpiesznie przewiniemy się przez ponad pół wieku historii elektronicznej rozrywki w Polsce.

Znowu o tym „co piszczy obecnie w polskim indie, a o czym będzie głośno dopiero po festiwalu” – jak dodaje Jacek Wandzel, kurator gier wideo – dowiemy się podczas Nocnej Giełdy Gier Wideo. Otwarte targi i showcase dla młodych, niezależnych studiów pozwolą nam zagrać w najnowsze produkcje: przedpremierowo i z żywym komentarzem obecnych na miejscu autorek i autorów.

Warto przypomnieć, że na zgłoszenia do udziału w Nocnej Giełdzie organizatorzy czekają do 31 sierpnia. Formularz zgłoszeniowy i regulamin znaleźć można na stronie internetowej festiwalu.

WIDEOKLIP
Blisko 30 teledysków zobaczymy w konkursie Czarny Koń Wideoklipu. Podobnie jak w latach ubiegłych zanurzymy się w zakamarki youtube’a, które zostawią nas po seansie z refleksją: czy to jeszcze wideoklip?

Powraca Choked&Blind! Vol. 2, czyli druga odsłona przeglądu szokujących teledysków, tym razem eksperymentować będzie z tabu transhumanizmu i fizycznej transgresji. Seans tylko dla widzów dorosłych.

A z zupełnie innej beczki – po raz pierwszy na Ars Independent – propozycja dla najmłodszych i ich bliskich. Czarne Kucyki Wideoklipu to swojska lekcja o teledysku i jego historii osnuta wokół pytania „czym jest cover?”. Opowiadać będzie Maciej Gryzełko, festiwalowy kurator wideoklipu.

Przypomnijmy, że to tylko pierwsze ogłoszone wydarzenia festiwalu. Na kolejną porcję programowych wieści będziemy musieli zaczekać do sierpnia.

Ars Independent organizują Katowice Miasto Ogrodów oraz Miasto Katowice.


Dodaj komentarz