Myśli grające w berka

Załóżmy taką sytuację. Od tygodni marzyłeś o chwili spokoju. O momencie, w którym usiądziesz wygodnie w fotelu, rozprostujesz zmęczone nogi i sięgniesz po ciekawą książkę. W końcu się udało…

… jednak po przeczytaniu piętnastu wersów zacząłeś zastanawiać się nad tym, czy zaznaczyłeś poprawną odpowiedź na sprawdzianie z biologii. Możliwe, że nie mogłeś skupić się na teście, bo umierałeś z głodu – nie zdążyłeś zjeść kanapki na przerwie. Jaka szkoda, musiała być pyszna – z sałatą, ogórkiem, serem i pomidorem. Właściwie, teraz też byś coś zjadł. Zaraz, co miałeś robić?

To jedna z licznych sytuacji, kiedy pozwalasz podświadomości przejąć panowanie nad tym, co dzieje się w twojej głowie. Im bardziej chcesz utrzymać kontrolę, tym mocniej myśli będą się buntować. Dobrym przykładem może być rzut bumerangiem. Nie ma znaczenia jak dużej siły użyjesz ani jak daleko poleci – i tak wróci. Czy to oznacza, że w pojedynku o władzę
z własnymi myślami nie masz szans na wygraną?

Rozgrzewka
Na samym początku warto lepiej poznać przeciwnika. Encyklopedia i Słownik PWN są zgodne – mętlik jest jednoznaczny z zamętem w rzeczach, sprawach, myślach lub wypowiedziach. Umie wprowadzić niepokój, stres, strach, a także tworzyć sprzeczności. Dobrze odnajduje się w bałaganie. Nie lubi racjonalnego myślenia, planowania, a na wieść o stanowczych decyzjach obgryza paznokcie.

Pierwsza runda
Teraz, znając kilka słabości rywala, łatwiej stworzyć taktykę. Na początku dobrze spróbować stanąć z nim twarzą w twarz. Istnieje kilka ćwiczeń, które warto wypróbować:

prosta wizualizacja

Wyobraź sobie ołówek albo inny nieruchomy przedmiot i postaraj się skupić na nim swoje myśli. Nie ulegaj komentarzom podświadomości. Trwaj w skupieniu jak najdłużej. Łatwiej utrzymać koncentrację, kiedy myśli są intensywne. Powtarzaj w głowie słowa klucze i nie odbiegaj od głównego wątku, na przykład koloru ołówka.

obserwacja myśli

Rozsiądź się lub połóż wygodnie i postaraj zrelaksować. Zamknij oczy, obserwuj jak biegną twoje myśli. Stań się ich niezależnym, cichym obserwatorem. Kiedy napotkasz trudności, nie otwieraj oczu, staraj się utrzymywać kontrolę nad sytuacją. Co innego, gdy się zmęczysz.
W tym wypadku przerwij ćwiczenie.

liczenie

To jedna z technik transowych. Jak nazwa wskazuje, polega na liczeniu w myślach. Całą uwagę skup na głosie zachowując w wyobraźni pustkę wizualną. Tak samo jak we wcześniejszych ćwiczeniach, spróbuj liczyć w ten sposób jak najdłużej.

W wypadku nadmiernego zmęczenia bądź znużenia, pomocne będzie wzięcie kilku głębokich oddechów lub napicie się wody.

Dogrywka
Jeśli masz problem z samodzielnym zwalczeniem problemu, warto wykonać telefon do przyjaciela – dosłownie. Zazwyczaj opinia osoby z zewnątrz może otworzyć oczy na rzeczy, których wcześniej nie zauważałeś. Spróbuj podzielić się tym co cię trapi, nawet jeśli odnosisz wrażenie, że to co masz do powiedzenia nie będzie interesowało twojego rozmówcy. Może okazać się inaczej, a tobie przynieść dużą ulgę i pomóc w znalezieniu wyjścia z sytuacji.

Nokaut
Zazwyczaj, kiedy zabraknie sił do dalszej walki, podejmuje się decyzję o spotkaniu ze specjalistą. To, że powiesz na forum o swoim spotkaniu z psychologiem nie sprawi, że staniesz się nagle chory psychicznie w oczach innych ludzi. Nie lekceważ takiego pomocnika, ponieważ może mieć dużo do zaoferowania. Ludzka psychika jest niezwykle złożona i dwie na pozór błahe, odległe rzeczy mogą być ze sobą ściśle powiązane. Nie dowiesz się o tym, jeśli nie odważysz się umówić wizyty.

Stosując choć jedną z powyższych rad zwiększasz swoją przewagę w pojedynku z mętlikiem w głowie. Nie zapominaj o pomocnej, naturalnej metodzie walki – pójściu na spacer czy innej aktywności fizycznej. Przydatne też mogą okazać się wyłączenie telefonu komórkowego, odcięcie się od social mediów, posprzątanie pokoju, spisanie biegających myśli na kartce lub narysowanie ich. Możesz przebierać pośród licznych metod walki i znaleźć tę, która najbardziej przypadnie ci do gustu. Załóż więc rękawice bokserskie i pokaż kto tu rządzi!


Dodaj komentarz